Öngyilkosság

Az öngyilkosság - más néven a meghívott halál - tipikusan humán jelenség, és az emberi lét egyik legtragikusabb eseményének számít, amely minden korban és minden kultúrában ismert volt. Az előfordulási gyakoriság Európában és Észak-Amerikában nagyobb, Dél-Amerikában és Ázsiában kisebb, a legritkább pedig az arab világban. Pszichiáter szakértőnk összeállítása az öngyilkosságok okairól és a megelőzés lehetőségeiről.

Az öngyilkosság előfordulása, okai

A mai nézetek szerint a befejezett öngyilkosságok kétharmadának hátterében kezeletlen depresszió áll. Ezt követi a sorban az alkohol- vagy drogfüggőség, a különféle krízishelyzetek, a skizofrénia, a személyiségzavarok és a daganatos betegségek. A befejezett öngyilkosság a világon mindenhol gyakoribb a férfiak körében, az öngyilkossági kísérletek viszont a nőknél vannak többségben. Általában a férfiak inkább választanak drasztikusabb módszert, mint például akasztást, lőfegyver használatát vagy a magasból leugrást.
   A befejezett öngyilkosság tavasszal gyakoribb (bár ősszel is van egy második csúcs), a hét első felében (főleg hétfőn, ellentétben a gyilkosságokkal, amelyeket főleg pénteken vagy szombaton követik el), a nap első felében, nőknél pedig a menstruációt megelőző napokban. Szintén nagy az előfordulás a nagy gazdasági válságok idején, és tipikusan alacsony a háborúk alkalmával.
Sok fejlett ország is előkelő helyet foglal el a gyakorisági sorrendben, például Ausztria vagy Belgium, az öngyilkossági statisztikák alakulásának szempontjából tehát nem csak a gazdasági-szociális helyzet számít.