Demencia, Alzheimer-kór

A demencia a memória, az ítéletalkotás, a tanulási képességek és a figyelem zavarával járó, folyamatosan romló állapot, egyfajta szellemi leépülés. Bármely életkorban előfordulhat, de a leggyakoribb 65 éves kor felett. Ebben az életkorban az előfordulási gyakoriság világszerte - így hazánkban is - a teljes népességet tekintve 10%, míg 65 éves kor alatt mindez csak 1%. A demenciák körülbelül felében az Alzheimer-típusú, a másik felében pedig ér eredetű demenciákról beszélhetünk, kis hányadukban viszont ritkább testi betegségek állnak a tünetek hátterében.

A demencia előfordulása
   Nők esetében az Alzheimer-forma, férfiaknál az ér eredetű problémákból fakadó demenciák a gyakoribbak. A magasabb iskolai végzettségűek körében ritkább az előfordulás, az első fokú rokonok között viszont négyszer gyakoribb. Hajlamosító tényező még a koponyatrauma, ami megduplázza az előfordulás esélyét. Az aktív dohányzás érdekes módon csökkenti az Alzheimer-típusú demencia kockázatát, az ér eredetűét ellenben növeli. Ez utóbbival kapcsolatban kockázati tényező az elhízás, a magasvérnyomás, a cukorbetegség, az alkoholizmus és a korábbi szélütés.
A betegség kialakulása
   Az Alzheimer-demenciát az évszázad betegségének is nevezik; egy ritkább fiatalkori, és egy gyakoribb idős kori formája ismeretes. 1-2 éves lappangó kezdet, és folyamatosan előrehaladó romló állapot jellemzi, általában 7-10 éves betegségtartalommal.