Alkalmazkodási zavarok és krízishelyzetek

Mindannyiunk életében lehetnek feszültséggel teli helyzetek vagy különös események, amelyeket kezelni kell. A legtöbben megtanulnak bánni ezekkel, baj csak akkor adódik, ha az illető egyén problémamegoldó képességét, megküzdési stratégiáját aktuálisan meghaladja az adott helyzet. Pszichiáter szakértőnk segítségével részletesen áttekintjük az alkalmazkodási zavarok fajtáit, tüneteit és a kezelési lehetőségeket.

Alkalmazkodási zavarról akkor beszélünk, ha a kiváltó stresszor hatására érzelmi vagy viselkedésbeli tünetek alakulnak ki 3 hónapon belül, és ezek jóval meghaladják azt a mértéket, amely a kiváltó stresszor következményeként egyébként elvárható lenne. Ebben az esetben jelentős funkciókárosodás (teljesítményomlás a tanulásban, munkában) léphet fel, ez azonban a stresszhatás megszűnte után 6 hónappal később általában elmúlik. A tünetek ritkább esetben krónikus formába mennek át, de ilyenkor egyéb pszichiátriai probléma (például depresszió) jelenléte is felmerülhet.

Pszichiátriai értelemben vett, valódi krízishelyzet olyankor áll elő, amikor a pszichoszociális egyensúlyvesztés az állapotromlás növekvő kockázatával, vagy egy esetleges visszafordíthatatlan folyamat kialakulásával jár együtt: ilyenek lehetnek például a hirtelen kialakult pszichotikus állapotok (a realitásérzék elvesztése), egy öngyilkossági kísérlet, vagy különféle erőszakos cselekedetek.