Részletesen az alkoholproblémákról

Mi az alkoholfüggőség?

Alkoholfüggőségről vagy alkoholizmusról akkor beszélünk, ha az illető egyénen a rendszeres alkoholfogyasztást követően testi és pszichés tünetek mutatkoznak, tehát ha a használaton túl úgy rendszeres a használat, hogy a szer hiánya megvonásos tünetekkel is jár. Testi tünetek alatt értjük az ún. toleranciafokozódást és a megvonási tüneteket, pszichések alatt pedig a kontrollvesztést, és az alkoholra való beszűkülést (sóvárgást); a toleranciafokozódás azt jelenti, hogy ugyanannak a hatásnak az eléréséhez egyre nagyobb adagokra van szükség.

Időben évekről, évtizedekről beszélünk: először a bevezető fázis, majd a kritikus
(kontrollvesztett), végül a krónikus (függőségi) fázis következik. Az adott társadalomban való előfordulási gyakoriságra az elfogyasztott alkoholmennyiségből és a májzsugorban elhaltak számából lehet következtetni.

Az alkoholfüggőség két típusát különböztetjük meg, a 25 éves kor előtt és az ezt követően kialakultakét - a korábbi kezdetű a súlyosabb forma, ami több szociális következménnyel jár és gyakoribb a férfiaknál, ezen kívül itt magasabb a genetikai halmozódás is. A személyiségre ennél a formánál jellemző az indulatosság, a kiegyensúlyozatlanság és a vakmerőség, továbbá ez a forma sokszor társul antiszociális személyiségzavarral is. A későbbi kezdetű formánál gyakori a bűnösségérzés, az aggodalmaskodás, a függőségi igény és a befelé fordulás.